Pobjednik kampanje terrapije 2.0 „Glasaj za Zemlju!“ je KULER: kvartovsko rješenje koje doprinosi smanjenju bacanja hrane

Povodom obilježavanja Dana planeta Zemlje, na Sveučilištu Sjever otvorena je izložba radova i proglašeni su pobjednici kampanje terrapija 2.0. u kojoj su studenti Medijskog dizajna predstavili način na koji će zastupati svoju ideju u fiktivnoj političkoj kampanji na teme: smanjivanje bacanja hrane, zaštita šuma, distribuirane solarne elektrane, hladni krovovi, biciklistička infrastruktura i dijeljenje vozila ili carpooling.

Prema odluci stručnog žirija, najbolji od ukupno šest timova studenata Medijskog dizajna je tim PRV1º sa svojim rješenjem za smanjivanje bacanja hrane, KULER. Radi se o kvartovskom objektu u obliku kioska-hladnjaka, sa solarnim panelima, komposterima i modernom digitalnom tehnologijom, koji potiče lokalne trgovine i građane na donošenje i odnošenje viška hrane kako bi se izbjeglo njeno bacanje. 

„Nekonvencionalnim informativno-edukativnim plakatima, aplikacijom s receptima, reklamnim novinskim letkom i smart karticom za sakupljanje bodova i ostvarivanje bonus-nagrada, fokus stavljamo na hranu koja je zbog svog „neatraktivnog” izgleda neželjena što je razlog njenog bacanja, kao i na hranu kojoj je već istekao „rok trajanja”, a može se i dalje iskoristiti za konzumaciju. Ovakva alternativna rješenja fokusirana na dobrobit zajednice, ključ su u borbi protiv nepovoljnih klimatskih promjena.“ – obrazložile su svoju ideju Viktorija Paljug, Nadja Orkić i Denis Jakupi, članovi autorskog tima PRV1º.

“Uz to što je ovo dizajnerski pismena i najjasnije osmišljena kampanja, ona ima potencijal stvarnog učinka u zajednici što je posebno važno zbog činjenice da se jedna trećina proizvedene hrane u svijetu nikada ne pojede već se baca, što doprinosi globalnim emisijama stakleničkih plinova od 8 posto. Smanjenjem gubitaka i bacanja hrane, smanjujemo ne samo emisije već i površine tla, količine vode, energije i drugih resursa koji se koriste za njenu proizvodnju.” - istakli su članovi stručnog žirija u kojem su Sven Sorić, dizajner i predsjednik Hrvatskog dizajnerskog društva; Tina Ivezić, dizajnerica i članica dizajn kolektiva Oaza; izv.prof.dr.sc. Ivana Herceg Bulić s Geofizičkog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu; Ksenija Ostriž, zamjenica gradonačelnika Koprivnice i Sandra Vlašić iz udruge Terra Hub.

Ostalih pet timova također je publici okupljenoj na obilježavanju Dana planeta Zemlje na Sveučilištu Sjever predstavilo svoje ideje. Tako je tim We care a lot osmislio rješenje za zaštitu šuma pod imenom i sloganom „Šuma voljenih - Neka Vaša ljubav raste!“. Tim koji se bavio temom distribuiranih solarnih elektrana dao je ime svojoj kampanji „Red Flags“ uz slogan „Sunce piči, mi roštiljamo, sunce piči, i mi se roštiljamo!“. Tim No limit bavio se hladnim krovovima i osmislio kampanju pod nazivom Cool roofs, cooler futures, a tim Bonila razradio je kampanju Bike Up kojom predlažu novu i osuvremenjenu biciklističku infrastrukturu u gradu Koprivnci. Tim „Privjesak za ključeve“ se pod sloganom GOGO zalaže za budućnost u kojoj je zajednički prijevoz integralni dio našeg svakodnevnog života, smanjujući negativne utjecaje na okoliš i jačajući povezanost unutar zajednice.

U razradi svojih ideja, studenti Medijskog dizajna radili su pod mentorstvom dizajnera Karla Kazinotija i Miše Komende te su surađivali sa studentima geofizike odnosno meteorologije s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta te sa studentima inženjerstva okoliša Geotehničkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Ovakva multidisciplinarna suradnja svojevrstan je pilot-projekt za studente, no njihovi dojmovi su pozitivni i potiču na još ovakvih suradnji u budućnosti. 

Pobjednički tim osvojio je kotizaciju i pokrivene putne troškove na CYAN festival vizualne kulture u Splitu, a za sve studentice i studente koji su sudjelovali u projektu terrapija 2.0 prigodni poklon osigurala je Zmajska pivovara.

Nakon Sveučilišta Sjever, radovi studenata bit će izloženi na GreenCajt festivalu u Zagrebu u svibnju, a biti će  dostupni na web stranici udruge Terra Hub, gdje građani također mogu pristupiti i Klimatskom rječniku nastalom u prošlogodišnjem ciklusu projekta terrapija.

Projekt terrapija pokrenula je udruga Terra Hub u suradnji sa Sveučilištem Sjever uz financijsku podršku Europske klimatske fondacije. Partneri i suradnici projekta terrapija 2.0 su i dizajnerski dvojac Kazinoti&Komenda iz Splita,  Sveučilište u Zagrebu – Prirodoslovno-matematički fakultet i Geotehnički fakulteta u Varaždinu, Regionalni ured Svjetske organizacije za zaštitu prirode WWF Adria, Grad Koprivnica i agencija 404.