Radionica Rail4Regions – razvoj teretnog prijevoza željeznicom važan podjednako za velike i male sredine
Projekt Rail4Regions nastavlja svoj put te je ovoga puta okupio zainteresirane strane na radionici koja se održala u srijedu 28. lipnja u gradskoj vijećnici Grada Koprivnice. Radionica je imala za cilj okupiti zainteresirane strane koje će najbolje opisati postojeće stanje teretne multimodalnosti i teretnog prijevoza na području Koprivničko-križevačke županije, kao i mogućnosti za daljni razvoj i ulaganja.
Među sudionicima bili su predstavnici iz različitih sektora kao što su Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, jedinica regionalnih i lokalnih samouprava, željezničkih prijevoznika, gospodarstvenika i udruga.
Na početku radionice prisutnima se ispred projektnog partnera, Sveučilišta Sjever, kratkim pozdravnim govorom obratio Ante Klečina, predavač i voditelj projekta. Nakon njega obratio se Dario Jembrek, pročelnik službe ureda gradonačelnika Grada Koprivnice, koji je svima izrazio dobrodošlicu te dao punu potporu ovome projektu. Prisutnima se obratio i Mario Rajn, gradonačelnik Križevaca, koji je u svojem kratkom obraćanju pozdravio sve prisutne te također snažno podržao ovaj projekt.
Radionica je provedena u dva dijela. U prvome dijelu sudionici su morali odrediti glavne izazove i prepreke u ostvarenju multimodlanih rješenja kroz nekoliko segmenata, a to su infrastrukturni, tehnološki, organizacijski i zakonodavni. Glavni je naglasak dan na stanje željezničke infrastrukutre i organizacije prometa, a u cilju da se ocijeni koje su prepreke da se željeznički prijevoz više iskoristi za multimodalne prijevoze tereta. Sudionici su se složili da postoji problem prespore modernizacije zastarjele željezničke infrastrukture i obnove koridorskih pravaca. Postoji i problem prostornih planova koji ne sadrže već ucrtanu svuremenu željezničku te multimodalnu infrastrukturu. Naglašen je i nedostatak pretovarne mehanizacije na željezničkim kolodvorima. Kod organizacijskog dijela sudionici radionice složili su se kako je sve manje vremena, te je potrebno žurno uspostaviti organizaciju institucija i poduzeća za buduće planiranje i praktičnu provedbu multimodalnosti u teretnom prijevozu. Potrebna je što skorija reakcija svih dionika u cilju započinjanja učinkovitije komunikacije za rješavanje tog pitanja.
U drugom dijelu radionice sudionici su govorili o viziji multimodalnosti na području sjeverne Hrvatske. Što se tiče infrastrukture, dionici smatraju kako bi za cjelokupnu županiju bilo najbolje da se sve općine uključe u viziju samoga projekta. Financiranje takvih projekata moglo bi se osigurati kroz sredstva Europske Unije, ali istakla se i važnost ulaganja od strane javnih uprava u dijelu gradnje osnovne infrastrukture. U eksploatacijskom dijelu ovog projekta većina smatra kako je potrebno uključivanje privatnih tvrtki, npr. davanjem budućih terminala ili pretovanih kapaciteta u dogoročne koncesije.
U zaključku radionice, svi prisutni dionici složili su se oko velike većine utvrđenih teškoća koje utječu na budućnost prijevoza tereta na željeznici i korištenja regionalnih pruga, a u svrhu većeg prijevoza željeznicom te većeg broja multimodalnih prijevoza također. Oni su istaknuli kako postoji velika potreba za izgradnjom multimodalnih centara u blizini većih gradova, ali i dodatnih manjih pretovarnih mjesta npr. na područjima gospodarskih zona u manjim općinama, a u čemu vide veliku priliku za vlastiti gospodarski razvoj.