Predstavnici Odjela za logistiku i održivu mobilnost na konferenciji „Izazovi i problemi radne snage u prometu”

U Zagrebu, 24. svibnja, održana je konferencija „Izazovi i problemi radne snage u prometu” u organizaciji Hrvatske gospodarske komore i Saveza za željeznicu.
Europska komisija ovu je godinu proglasila Europskom godinom vještina. Namjera je da se u ovoj godini veća pozornost posveti tim pitanjima, usmjere prioriteti na cjeloživotno učenje, osposobljavanje, razvoj vještina te sve to zajedno usmjeri na tržište rada koje trpi trajni nedostatak radne snage. Trenutno više od tri četvrtine tvrtki u EU ima poteškoće u pronalaženju radnika s potrebnim vještinama. Prometni sektor, odnosno sektor željezničkog prometa, te sektor cestovnog javnog prijevoza putnika i cestovnog prijevoza tereta, suočeni su s velikim deficitom radne snage i to na svim razinama.

"Savez za željeznicu u 15 godina postojanja aktivno je djelovao na polju razvoja željezničkog i svog ostalog javnog prijevoza u Hrvatskoj, nastojeći uvijek biti aktualan. Jedan od najvećih globalnih problema trenutno je nedostatak radnika u nekoliko važnih sektora, a među njima je i prometni sektor, sa čime je suočena i Hrvatska. Ovom konferencijom željeli smo okupiti sve dionike koji mogu pridonijeti stvaranju boljih prilika za školovanje, privlačenje i ostanak kvalitetnih stručnjaka i profesionalaca u prometnom sektoru. Jer, samo zajedničkim snagama - stratezi, stručnjaci, profesionalci, obrazovanje, znanost, sektor civilnog društva i ostalih zainteresirani dionici - možemo stvarati uvjete i podloge za školovanje što većeg broja kvalitetnih stručnjaka i osigurati sve potrebne resurse i mehanizme da radnike pridobijemo i zadržimo u prometnom sektoru", poručio je predsjednik Saveza za željeznicu i predavač na Sveučilištu Sjever Ante Klečina.
U uvodnom dijelu Konferencije, o tome kako privući kvalitetne radnike i kako održati kvalitetno radno okruženje, govorio je Filip Mott, komunikacijski stručnjak iz agencije Hauska&Partner, dok je predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić govorio o problemima nedostatka kadrova u željezničkom sektoru. U intrigantnoj prezentaciji Mott je iznenadio nalazom iz recentnog istraživanja po kojem u sljedećih godinu dana u Hrvatskoj gotovo svaki drugi radnik planira dati otkaz! Naglasio je i to da poslodavci pokušavaju odgovoriti na te namjere uvodeći hibridna radna okruženja koja postaju preferirani model rada, a očekuje se da će taj trend i dalje rasti; kompanije sve više prepoznaju važnost unaprjeđivanja vještina zaposlenika te tome posvećuju znatnu pažnju; benefiti i paketi pogodnosti igraju sve veću ulogu kod odabira poslodavaca, a u svjetlu ekonomske neizvjesnosti, sve veći naglasak stavlja se na brigu o mentalnom zdravlju. Također, transparentnost plaća sve više postaje standardna praksa u mnogim industrijama.
Na panel diskusiji koja je okupila predstavnike gospodarstva sudjelovali su predsjednik Udruženja cestovnog prijevoza HGK Vedran Tomičić, predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske Zoran Maršić, predsjednik Sindikata prometa i veza Hrvatske Stjepan Lisičak i član uprave HŽ Infrastrukture Marijan Ćužić.
Predsjednik Udruženja cestovnog prijevoza HGK Vedran Tomičić istaknuo je to da u Hrvatskoj trenutno nedostaje oko 1500 vozača, ali i servisnog osoblja. Kada krene izletnička sezona, ti brojevi bit će i do 20 posto veći. To se pokušava nadoknaditi uvozom radne snage iz Nepala i Filipina, ali je njihova asimilacija dugotrajna. Tomičić smatra da se “na kraju dana” ipak sve svodi na materijalna prava. Zato je jedan od izlaza i potpisivanje PSO ugovora (ugovora o javnoj usluzi) za županijski linijski prijevoz putnika po hrvatskim županijama, koji će osigurati sigurno financiranje autobusnih prijevoznika koji će tako moći osigurati i bolju uslugu korisnicima, ali i bolje plaće vozačima.
O tome što u problematici nedostatka radnika može ponuditi obrazovni sektor, govorili su sudionici drugoga panela konferencije: prodekan za poslovanje Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu Mladen Nikšić, predavač na Odjelu za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever Ivan Cvitković, ravnatelj Tehničke škole Zagreb Patrik Mardešić i ravnatelj Škole za cestovni promet Zagreb Tomislav Čurković.
Ivan Cvitković istaknuo je na koji način na Odjelu za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever pokušavaju motivirati studente, naročito u kontekstu da oni prosječno 5 sati dnevno provode na mobitelu. Pokušavaju predavanja osvježiti modernim sadržajima, video klipovima i aplikacijama, a tri puta godišnje organiziraju i Dane karijera na kojima studente upoznavaju sa prilikama koje im pružaju buduća zanimanja.
Tema nedostatka radnika u prometnom sektoru izazvala je ozbiljnu pozornost, ali i zabrinutost među sudionicima. Većina je rekla da “nisu pesimisti”, da hitno treba tražiti rješenja, međusobno čvrsto surađivati.

Izvor slika: HGK

Galerija