Netipičan koncert-percepcija glazbe od strane slijepih i slabovidnih osoba
U srijedu 6. studenoga, u HNK Varaždin, održan je tzv. Koncert u mraku. Izvođači Jelena Štefanić (sopran), Sofija Cingula (mezzosopran) Ivana Godec-Vinceković (klavir), Darko Rušec (gitara) i glumac Vojin Perić su imali priliku, već devetu godinu zaredom, izvesti koncert u potpunom mraku. Ideja je ovog koncerta publici pokazati i dočarati percepciju izvedbe nekog glazbenog djela kakav je jedino poznat i moguć slijepim i slabovidnim osobama.
Koncert se tradicionalno održava oko godišnjice smrti značajnog hrvatskog gitarista i skladatelja Ivana Padovca koji je u svojim tridesetim godinama života počeo gubiti vid, te je naposljetku posve oslijepio. Stoga su njegove skladbe svake godine zastupljene na programu, a ove su godine na koncertu izvedene i skladbe Georga Friedricha Handela i Josipa Hatzea, koji su također potkraj života oslijepili.
Izvedba umjetnika bila je prožeta snagom i nježnošću, a mračna atmosfera dodatno je pojačala doživljaj, omogućujući slušateljima da se fokusiraju na zvuk i emocije koje su se prenosile kroz glazbu. S druge strane, izvođenje u mraku donijelo je izvođačima nekoliko izazova. Zbog smanjene vidljivosti morali su se oslanjati na svoju memoriju i osjećaj za prostor. Također, morali su biti oprezni prilikom kretanja kako ne bi naletjeli jedni na druge ili na neke neželjene objekte. Sve je to rezultiralo time da publika osjeti na koji način su spomenuti skladatelji komunicirali s glazbom što je ujedno i bio cilj ovog koncerta. Između glazbenih točaka, Vojin Perić, glumac kazališno slijepih i slabovidnih „Novi život“ iz Zagreba deklamirao je stihove Huga Badalića, Petra Preradovića i Rikarda Katalinića Jeretova.
Ovaka način izvedbe koncerta, ne samo da pruža publici novu percepciju slušanja glazbe, već jedinstveno iskustvo koje spaja zvuk i emocije na potpuno nov način. Ovakav neobični oblik glazbenog doživljaja nije samo prilika za uživanje u zvucima pjevača i instrumenata, već i način za istraživanje duboke povezanosti između čula, percepcije i umjetničkog izraza. Na takvom koncertu eliminiraju se sve svjetlosne instalacije, reflektori i scenografija. Umjesto toga, svi se oslanjaju isključivo na zvuk i emocije koje glazba izaziva.
Jedan od najvećih izazova za glazbenike na koncertima je uspostavljanje emotivne veze s publikom. Uobičajeni koncerti često se temelje na vizualnom kontaktu, izrazima lica pa čak i interakciji s publikom. Na koncertu u mraku izvođači se fokusiraju isključivo na zvučnu dimenziju izvedbe, što može biti oslobađajuće i za izvođače i za publiku. U tom potpunom mraku može se stvoriti neka specifična, meditativna atmosfera u kojoj se svi prisutni osjećaju opušteno te povezani jedni sa drugima.
Koncerti u mraku nude potpuno novo glazbeno iskustvo, s naglaskom na zvuk, emocije i introspekciju. Ovaj inovativni format daje publici priliku da se oslobodi vizualnih distrakcija i potpuno se prepusti čaroliji zvuka, a izvođačima daje priliku da pokažu svoje umjetničke sposobnosti u okruženju lišenom komercijalnog pritiska. Ovi koncerti postavljaju pitanje – što znači umjetnost kad je svuda oko nas i kroz nas, a mi ništa ne vidimo? U svijetu u kojem smo preplavljeni vizualnim podražajima, koncert u mraku pruža priliku za povratak osnovama – zvuku, emocijama i povezanosti.
„Ja crnu znam, ovo nije crno, nego to je odsustvo i svjetla i mraka“, istaknuo je koncertu Vojin Perić.
Osvrt pripremile studentice Maja Hasija i Lara Topolnjak pod mentorstvom pred. Jelene Blaži na kolegiju Uvod u medije na prvoj godini sveučilišnog prediplomskog studija Glazbe i medija.