Završila prva sezona projekta UNinESCO-Muzika na Sjeveru

Ulazak Varaždina u mrežu kreativnih gradova glazbe UNESCO, kao prvog hrvatskog grada koji nosi tu titulu, obvezuje na angažman u organizaciji koncerata kao najsnažnijeg oblika umjetničkog projekta na području glazbene umjetnosti. Stoga je Sveučilište Sjever, kroz program potpore znanstvenim i umjetničkim istraživanjima za 2024. godinu, podržalo projekt Odsjeka za glazbu i medije Sveučilišnog centra Varaždin nazvan UNinESCO – Muzika na Sjeveru s ciljem uključivanja sveučilišne zajednice u razvoj koncertne djelatnosti u gradu Varaždinu. Prema opisu projekta na koncertima je istraživana interakcija publike u susretu s raznovrsnim interpretacijama kroz mrežu koncertnih gostovanja koja se oblikovala u koncertnom ciklusu UNinESCO u suradnji s Glazbenom školom u Varaždinu, gdje je većina koncerata održana. Svi koncerti su snimljeni i arhivirani u bazi podataka, te popraćeni osvrtima koji predstavljaju sastavni dio projekta. Koncerti su bili namijenjeni studentima i nastavnicima Odsjeka za glazbu i medije kao neophodan dio obrazovnog procesa i razvoja glazbenih vještina slušanjem i upoznavanjem širokog spektra repertoara nedostupnog u redovitoj nastavi sviranja instrumenta.

Osvrt v. d. pročelnika Odsjeka za glazbu i medije Sveučilišta Sjever doc. mr. art Ivana Batoša

Zadnji koncert prije ljetne stanke održao je Klavirski trio studenata Muzičke akademije u Zagrebu u sastavu Letizia Ulika Roce, violina, Karla Jelena Milićević, violončelo i Ivan Petrović-Poljak, klavir. Trio je osnovan prije nepunih godinu dana pod mentorstvom doc. Julije Gubajduline i već bilježi značajne uspjehe od kojih je važno istaknuti prvu nagradu i status laureata 62. Hrvatskog državnog natjecanja učenika i studenata glazbe u organizaciji Hrvatskog društva glazbenih i plesnih pedagoga (HDGPP) u kategoriji komorne glazbe. Ta im je nagrada osigurala i Oskar znanja Agencije za odgoj i obrazovanje koji će im biti dodijeljen na svečanosti 26. lipnja u Zagrebu.

Premda vrlo mladi (rođeni 2004., odnosno 2002. godine) studenti su pokazali zrelost dostojnu profesionalaca, kako u izboru programa tako i u besprijekornoj realizaciji muzičkih ideja. Primjetno je da se nesvakidašnji talent razvija predanim radom uz primjerenu podršku iskusne mentorice čija snažna inicijativa utječe na visok stupanj razumijevanja među članovima komornog sastava. Na programu su bila dva opsežna trija majstora romantizma: Petra Iljiča Čajkovskog i Felixa Mendelssohna.

U obje skladbe dionica klavira traži najviši stupanj angažiranosti, posve ravnopravan onom u solističkoj literaturi i na taj je izazov Ivan Petrović-Poljak odgovorio na najbolji mogući način. U prvom stavku Čajkovskog do izražaja je došao njegov smisao za glazbenu cjelinu: kao nosioc harmonijskog tijeka pijanist je uvjerljivo gradio frazu, u svakom trenutku potpuno siguran u smjer kojim glazbeni materijal treba težiti, a pritom osluškujući i prilagođavajući zvuk klavira gudačima. U građenju cjeline članovi trija pronašli su optimalnu ravnotežu između dramatičnog pokreta i elegične smirenosti u slijedu tema prvog stavka čiji naslov – Pezzo elegiaco -upravo sugerira potrebu za promišljenim pristupom interpretaciji. Treba istaknuti i da se Čajkovski dugo opirao skladanju za ovu formaciju instrumenata, razmišljajući dvojako o ulozi klavira ili kao solističkog insrumenta koji se „nameće“ orkestru ili kao pozadinske pratnje gudačima. Zlatna sredina komornog puta predstavljala mu je neobičan izazov; unatoč svijesti o posebnosti skladanja za klavirski trio, u pojedinim trenucima je u ovom triju zbilja moguće osjetiti simfonijsku snagu koju su mladi umjetnici u poticajnoj akustici Velike dvorane Glazbene škole u Varaždinu uspjeli prenijeti na slušateljstvo. U drugom stavku – opsežnom nizu varijacija - istakla se raznolikost karaktera svih članova trija kojima su iznosili pojedine varijacije. Pritom je do izražaja došla visoka razina međusobnog razumijevanja što čini samu srž komorne glazbe i zadovoljstva koje iz nje proizlazi.

U drugom dijelu programa, izvedbom Mendelssohnova Trija, mladi su umjetnici pokazali zavidan virtuozitet u furioznim tempima, koji ni u jednom trenutku nisu naštetili jasnoći izvedbe. Svoju su nevjerojatnu energiju prenijeli na publiku, uvjerivši ih u lakoću izraza utemeljenu na posvećenom radu na svakom detalju partiture. Stoga su, potaknuti dugotrajnim oduševljenim pljeskom, odlučili publici pokloniti dodatak: Brahmsov Šesti mađarski ples u obradi za klavirski trio. I u ovoj kratkoj formi usklađenost trija bila je savršena: gudači su pokazali inicijativu koju je pijanist uobličio sjajnim osjećajem za pokret. Koncert Klavirskog trija u Ciklusu UNinESCO bio je pravi užitak za sve koji su tu večer odlučili provesti u Velikoj dvorani Glazbene škole u Varaždinu. Veselimo se novim koncertima najesen!

Galerija
  • Kategorija: gim