Zoran Predin na otvorenju izložbe Pogled s prozora u SC Koprivnica

Izložba “Pogled s prozora” službeno je otvorena u petak, 5. studenoga, s početkom u 13 sati u Sveučilišnom centru Koprivnica Sveučilišta Sjever, u povodu obilježavanja Dana grada Koprivnice.

Otvorenju je nazočio prorektor Sveučilišnog centra Koprivnica prof.dr.sc. Mario Tomiša, autor projekta doc.art.dr.sc. Mario Periša, gradonačelnik Grada Koprivnice Mišel Jakšić te posebni gost – proslavljeni slovenski kantautor Zoran Predin.

Fotografski natječaj 'Pogled s prozora' imao je za cilj potaknuti na promišljanje i dokumentiranje povijesnog trenutka/vremena i okolnosti uzrokovanih korona virusom. U  razdoblju intenzivnih epidemioloških mjera 'pogled s prozora' bio je gotovo jedina mogućnost socijalizacije u prilikama života tijekom karantene. Naslovom natječaja ujedno se aludira i na povijesno značenje prve trajno fiksirane fotografske slike nazvane 'Pogled s prozora' u Le Gracu, koju je načinio Joseph Nicéphore Niépce, oko 1826. godine. Riječ je o fotografiji koja simbolički predstavlja praksu koja, kako ističe Flusser, 'uz izum linearnog pisma označava temeljni preokret u ljudskoj civilizaciji: pismo skida mrenu magijskog rituala, a fotografija nas vraća u magijski ritual'“, ističe autor projekta doc.art.dr.sc. Mario Periša, dodajući:.

Također, fotografija snimljena s prozora, koju je napravio Louis-Jacques-Mandé Daguerres, Niépceov partner s kojim je usavršavao fotografski postupak, pod naslovom 'Boulevard du Temple', na kojoj pomalo magijski nestaju  ljudi s ulice, može se dovesti u vezu s  pogledom na mnoge gradove ispražnjenih trgova i ulica uzrokovanih epidemiološkim mjerama zbog pandemije virusom COVID-19.  Prva i druga fotografija označavaju novi početak. Prva nagovještaj, a druga javno priznanje i predstavljanje novog izuma znanstvenoj zajednici i javnosti. Ovaj natječaj, a time i izložbeni postav nema nužno obrazac u kojem doslovno, ali i  metaforički rečeno 'gledamo s prozora', u pitanju može biti i 'pogled na prozor', 'pod prozorom', kao i 'prozor u svijet'.“

Autorima se tako pružila mogućnost da osobne doživljaje, iskustva i promišljanja integriraju u općenitu sliku o koroni i prilikama izazvanim epidemiološkim mjerama, a u ekspertizi pristiglih radova može se razmotriti utjecaj pandemije na recepciju  fotografske slike, kao i pitanje  utjecaja fotografske slike na percepciju pojava u društvu.

Poseban gost iz Slovenije, pjevač Zoran Predin, ne krijući oduševljenje izložbom, na otvorenju izložbe pojasnio je svoju poveznicu s temom te ispričao anegdotu, kako je jedna od njegovih pjesama inspirirana upravo pogledom s prozora. Riječ je o pjesmi "Naj poljub ti nariše ustnice", u kojoj opisuje djevojku koja ga se dojmila i koju je odlučio skicirati na staklu. Kako je htio da joj se usne ističu, odlučio ih je skicirati tako da je svojim usnama poljubio staklo i tako dovršio skicu njezina lica.

Iz analize pristiglih radova, ističe Periša, vidljive su primarno dvije strategije prikaza: jedna kroz simbolički narativ, iskazujući potrebu za svjedočenjem onoga što autor osjeća, a druga iskazujući potrebu za svjedočenjem onoga što autor vidi - ikoničkog prikaza;  dok u se manjoj mjeri realiziraju konstruktivne i konceptualne strategije.

Izložba „Pogled s prozora“ realizira se kroz tri inačice: virtualnom šetnjom Sveučilišnim centrom Varaždin, kao fizički galerijski postav na Sveučilišnom centru Koprivnica te instalacijom u prostoru video rada koji predstavlja predavanje na istoimenu temu „Korona latentna slika fotografskog medija“, u kojem studenti, ovaj put, u sveučilišnim prostorijama slušaju snimljeno izlaganje koje je intonirano iskustvom online nastave.

Ulaz na izložbu je slobodan, a može se pogledati do 20. studenoga na Sveučilištu Sjever, u Sveučilišnom centru Koprivnica.