Objektivizacija žena u medijima – predavanje izvanredne profesorice dr. sc. Lidije Dujić u Dubrovačkoj knjižnici

Izvanredna profesorica dr. sc. Lidija Dujić s Odjela za komunikologiju, medije i novinarstvo Sveučilišta Sjever održala je predavanje u Dubrovačkoj knjižnici povodom Međunarodnog dana žena. Tema njenog predavanja „Objektivizacija žena u medijima: od reklama do društvenih mreža“, otvorila je važnu raspravu o ulozi medija u formiranju percepcije žena u društvu.

U predavanju se osvrnula na fenomen seksualizacije i objektivizacije ženskog tijela, posebno kroz reklamnu industriju i društvene mreže, gdje se ovakvi prikazi često normaliziraju. Kako je naglasila, medijska podrška estetizaciji ženskog tijela ne samo da prikuplja klikove i pažnju publike već pridonosi seksističkom i mizoginom diskursu. Jedna od posljedica ovakvih praksi je i samoobjektivizacija, pri kojoj žene internaliziraju poruku da njihova vrijednost proizlazi iz fizičkog izgleda, a ne iz njihovih sposobnosti ili osobnosti.

Kao ilustraciju je prikazala video kampanju "Like a girl", koju je 2014. godine pokrenula kompanija Procter & Gamble (brend Always). Ovaj društveni eksperiment pokazuje kako izraz „kao curica“ može biti korišten na podrugljiv način, implicirajući slabost i inferiornost, dok se njegovo redefiniranje može iskoristiti za osnaživanje djevojčica i žena. Iako kampanja promovira pozitivne poruke o ženskoj snazi i otpornosti, profesorica Dujić je istaknula da i ovakve inicijative ostaju dio konzumerističkog okvira, u kojem osnaživanje žena dolazi kroz potrošnju i marketing.

Predavanje je uključivalo i širi kontekst objektivizacije na spolnoj osnovi, prisutne na različitim razinama društva – od obitelji i poslovnog okruženja do politike i globalnih odnosa moći. Kao primjere, predavačica je navela rodnu nejednakost u plaćama, favoriziranje djece određenog spola unutar obitelji te nedovoljnu zastupljenost žena u političkim i upravljačkim strukturama.

Ovo predavanje, koje su posjetili profesori i pročelnik Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku prof. dr. sc. Mato Brautović,  dio je serije koju izv. prof. dr. sc. Lidija Dujić već nekoliko godina održava u Dubrovačkoj knjižnici, a prethodne su teme uključivale „Žensku stranu hrvatske književnosti“ (2023.) i „Rodne stereotipe“ (2024.). Kroz svoje istraživanje i rad sa studentima na Sveučilištu Sjever, profesorica Dujić kontinuirano analizira i propituje načine na koje mediji oblikuju percepciju žena u društvu, potičući kritičko promišljanje i osvještavanje rodnih stereotipa.

Galerija