Dostignuća projekta Low Carb: Moderna održiva mobilnost za područje središnje Europe

Jedan od glavnih rezultata trogodišnjeg projekta LOW-CARB, InterregCE,  bilo je uvođenje novog geografskog opsega za planiranje mobilnosti pod nazivom Funkcionalno urbano područje (FUA). Taj transnacionalni projekt iza sebe ostavlja snažno naslijeđe niskoogljičnih opcija za održivo planiranje urbane mobilnosti, na čemu će urbanisti u srednjoj Europi moći razvijati kompetencije i alate za planiranje mjera održive mobilnosti.

Uz Sveučilište Sjever, gdje je projekt vodio doc.dr.sc. Predrag Brlek, a stručni suradnik na projektu je bila Maja Mutavdžija, mag.ing.traff., Grad Koprivnica je također bio jedan od projektnih partnera.

Nebojša Kalanj, predstavnik Grada Koprivnice, smatra kako konkretna postignuća LOW-CARB uključuju: razvoj triju strategija za usmjeravanje urbanista s temama o upravljanju otvorenim podacima, upravljanju i pozicioniranju javnog prijevoza kao okosnice niskougljičnih transportnih sustava; zajedničko stvaranje četiri akcijska plana temeljena na podacima za integrirano planiranje mobilnosti izvan administrativnih granica s ključnim dionicima mobilnosti te demonstracija inovativnih tehnologija s niskom razinom ugljika u šest pilot FUA-a.

“Partneri su zajedno kreirali više od 200 pojedinačnih mjera za mobilnost koje imaju nizak utjecaj na okoliš! Te su akcije dovele do procijenjene vrijednosti ulaganja od 107 milijuna u mjere održivih mobilnosti do 2025. godine”, istaknuo je Nebojša Kalanj.

Aktivnosti LOW-CARB rezultirale su razvojem alata važnih za buduće stvaranje Planova održive urbane mobilnosti (SUMP), a koje uključuju sljedeće;

1) Alat za samoprocjenu SUMP-a koji vodi planere na lokalnim srednjoeuropskim jezicima kroz čitav postupak razvoja SUMP-a na više geografskih područja. To je istovremeno alat za praćenje i ocjenu koji pruža prilagođene povratne informacije prema procjeni jedinstvenih situacija mobilnosti.

2) REACHIE, interaktivna karta plana putovanja koja je namijenjena planerima i građanima kako bi se vizualizirale dostupne mogućnosti koje imaju prilikom multimodalnih putovanja. Rute su integrirane s uslugama javnog prijevoza i izračunava se procijenjena ušteda štetnih emisija za upotrebu multimodalnih opcija u odnosu na konvencionalne automobile.

3) Kao i REACHIE, SUMP GIS monitoring alat je zasnovan na podacima koji koristi karte, ali vizualizira mjere pokretljivosti više paketa mjera prilikom planiranja ili provedbe SUMP-a. Planerima pruža vizualni kumulativni pregled mjera koje su odabrali za FUA, Alat pomaže aktivnostima koordinacije i angažmana tijekom procesa SUMP. I REACHIE i SUMP GIS su nadzorni alati stvoreni su za njihove odgovarajuće FUA-e (Grad Leipzig i Brno) i pokazuju dobar potencijal za kopiranje kao podatkovne aplikacije u drugim CE regijama.

4) Nedavno pokrenut SUMP Central Competence Center je mrežna platforma koja na jednom mjestu, za lokalne planske vlasti i urbane praktičare, nudi pristup resursima i sadržajima koji im mogu pružiti podršku u razvoju SUMP-ova. Ova baza podataka pruža vijesti, dobre prakse, primjere SUMP-a, alate i pristup mrežama stručnjaka, sve na srednjoeuropskim jezicima.

“LOW-CARB ne samo da je smanjio emisije štetnih plinova povezanih sa prometom uvođenjem gore spomenutih inovacija, već je i povećao nadležnosti lokalnih vlasti da bolje planiraju i prelaze na sustave mobilnosti koji imaju male emisije štetnih plinova. Svoje znanje prenijelo je kroz treninge za razvoj vještina, interaktivne javne događaje i program treninga s još devet pobratimskih gradova i regija”, ističu sudionici ovog projekta.

Javni događaji LOW-CARB dosegli su više od 400 sudionika predstavljanjem na konferencijama, webinarima i drugim aktivnostima. Deset partnera u projektu također je bilo odgovorno za obuku daljnjih 620 ljudi na lokalnim, nacionalnim i međunarodnim događajima. Te su aktivnosti stvorile institucionalnu suradnju, poticale zajedničko financiranje i olakšale FUA-i da postanu lideri srednje Europe za mobilnost s niskim udjelom emisija štetnih plinova. FUA-e su Leipzig (DE), Koprivnica (HR), Brno (CZ), Skawina i Krakow (PL), Szeged (Hu) i Parma (IT).

Galerija